Un mic atelier de familie duce mai departe tradiția fabricării sticlei în Mediaș

3624
Horațiu Oltean, 32 de ani, a fondat în 2016, împreună cu tatăl său, atelierul de sticlarie Glăjăria Mediaș. Foto: Sebastian Florian / Made Local

Glăjăria Mediaș, o mică afacere de familie, tată și fiu, este singura inițiativă ce continuă lunga tradiție locală a fabricării sticlei în Mediaș și printre puținele ateliere de sticlărie din țară. Pe lângă sticlăria artizanală, atelierul este specializat în upcycling, reciclarea creativă a sticlelor utilizate, din care creează pahare și alte obiecte care ajung la clienți din România și întreaga Europa.

Upcycling-ul este o parte a procesului de reciclare atunci când, prin procesare, un produs de o calitate inferioară este transformat într-un alt produs de o calitate mai mare. Cealaltă componentă a procesului de reciclare este downcycling-ul când un produs utilizat este transformat în materie primă, de exemplu prin măcinarea sticlei.

Horațiu Oltean a terminat Facultatea de Inginerie Mecanică din Târgu-Mureș, după care a lucrat șapte ani în industria automotive în Sibiu, iar în 2016 a început împreună cu tatăl său proiectul atelierului de sticlă. Foto: Sebastian Florian / Made Local

“În 2015 s-a închis fosta fabrică de sticlă Vitrometan, am participat la licitații și am cumpărat utilaje: scule, matrițe, cuptor pentru producția de sticlărie. Inițial ideea era să producem sticlărie nouă, suflată din cuptor, dar având toate utilajele de prelucrare a sticlei, am început, din joacă mai mult, să facem produse reciclate din sticle colectate de la restaurante, baruri, persoane.”, rememorează Horațiu istoria micului atelier de familie.

Una din matrițele fostei fabrici Vitrometan din Mediaș. Foto: Sebastian Florian / Made Local

Stycle, reciclarea creativă a sticlelor folosite

Ceea ce a fost la început o joacă s-a transformat în timp în mare parte a business-ului, fiindcă produsele realizate prin upcycling au avut un impact bun, au prins, iar atelierul a început să aibă clienți. Au fost gândite tot mai multe produse, diverse feluri în care pot fi folosite sticlele utilizate, de la pahare și candele, la jardiniere și vaze, cam toate produsele de utilitate din sticlă.

Pahare din sticle reciclate. Foto: Sebastian Florian / Made Local
Suport de lumânare din sticlă reciclată. Foto: Sebastian Florian / Made Local

Producția a atelierului este acum împărțită în două direcții, una fiind realizarea de obiecte din sticlă reciclată prin brandul Stycle. Cealaltă direcție este producția de sticlărie nouă, adică sticlă suflată în cuptor sau sticlă prelucrată din tub și baghetă. Produsele acestea sunt comercializate sub numele de Transilvania Glass.

Clienții gamei Stycle sunt în mare parte din industria HoReCa, baruri, restaurante, cafenele, pensiuni care utilizează paharele și produsele realizate la Mediaș, dar atelierul are și clienți care toarnă lumânări parfumate în paharele upcycled. Cea mai mare parte a producției merge la export, principalele piețe fiind Austria și Germania, dar cei din Mediaș au vândut și în Anglia, Italia ș.a, și au și mulți clienți în România.

Foto: Made Local

În acest moment, atelierul are planuri de extindere, printr-o o creștere organică.

“Până acum am reinvestit profitul, dorim să ne mutam într-o locație mai mare, care e mai adaptată nevoilor noastre. Am accesat un proiect pe fonduri europene în 2019, prin Startup Plus, proiectul a fost implementat și e în perioada de sustenabilitate. Dacă vom mai avea posibilitatea, dorim să mai accesam un proiect pe fonduri.”

Fondurile din proiectul prin Startup Plus au fost investit în utilaje, a fost cumpărat un cuptor electric de topit sticlă, care face acum ca atelierul să fie sustenabil pe termen lung, având în vedere că electricitate este o resursă regenerabilă.

Continuarea tradiției și impactul în comunitate

Astăzi în Mediaș încă găsești nume poloneze sau germane care sunt descendenți ai meșterilor sticlari veniți acum aproape 100 de ani la vechea fabrica de sticlă din oraș. Foto: Sebastian Florian / Made Local

“Cred că cel mai mare impact pe care îl avem noi este continuarea tradiției fabricării sticlei în oraș. Mediaș a avut o istorie în domeniul fabricării sticlei, fabrica Vitrometan fondată în 1922. Momentan suntem singurii care mai produc sticlă în Mediaș, deci păstrăm această tradiție. Orașul este strâns legat de producția de sticlărie, avem cel mai mare cartier al orașului care poartă numele fostei fabrici de sticlă, cartierul Vitrometan. În Mediaș există Strada Sticlei, Strada Sticlarilor, Strada Șlefuitorilor, Gravorilor, Strada Cristalului. Deci această tradiție este destul de înrădăcinată în istoria orașului.”, spune Horațiu.

Un alt impact al atelierului este și faptul că produsele lor sunt comercializate în străinătate ca fiind produse în România, produse în Mediaș, și în acest fel oamenii aud de oraș. De asemenea, pe lângă faptul că angajează oameni, asigură locuri de muncă și plătesc taxe la nivel local, atelierul are colaborări și cu alte firme din Mediaș, generând astfel dezvoltare pe orizontală.

„Ambalajele, cutiile de carton pe care le folosim sunt produse în Mediaș, ne livrăm marfa în țară și în străinătate cu o firmă de transport din din Mediaș, colaborăm cu o firma de publicitate pentru tot ce înseamnă gravare, materiale promoționale din Mediaș, deci este și o dezvoltare pe orizontală, adică sunt niște industrii conexe care generează probabil și alte locuri de munca în comunitate și alte venituri în comunitate.”, spune Horațiu.

Cum pot fi susținute astfel de afaceri la nivel local

Foto: Sebastian Florian / Made Local

La nivel local, sprijinire acestor tipuri de afaceri se poate realiza de exemplu prin faptul că administrația locală să comande produsele atelierului, să le folosească ca și cadouri sau materiale promoționale asigurând astfel niște comenzi. Dar asta este doar o parte a sprijinului. 

“O altă susținere aș vedea-o prin a putea să învețe viitorii antreprenori tot ce înseamnă să ai un business. Adică un program gândit ca atunci când tu îți deschizi o afacere să fii trecut prin tot ce înseamnă să deții o afacere din punct de vedere juridic financiar-contabil, toată partea de marketing. Dacă ai cunoaște toate aspectele acestea înainte de a porni o afacere, ai avea un start bun, ai porni cu dreptul, ar fi mult mai ușor, decât să te lovești din mers de toate, să le înveți pe parcurs și să le prinzi din zbor.”, spune Horațiu

Iar un alt aspect, foarte important, ar fi acela de a dezvolta un anumit brand local sau regional care să preia o parte din eforturile de marketing pe care fiecare producător ar trebui să le facă pe cont propriu, asta însemnând promovare, participare la târguri și evenimente, vizibilitate pe plan național sau pe pe plan extern.

Articol realizat cu sprijinul Turist în Transilvania, o inițiativă ce promovează tradițiile, cetățile și oamenii extraordinari din zona Mediașului.